Scheepsmodel van een Bestevaer-kruiser. Metaal. Op spanten gebouwd. Schaal niet bekend. Rondhouten en tuigage: geen De romp: Het voorschip is scherp met een schuine boeg. Het achterschip heeft een verticale spiegel die enigszins rond loopt. De bodem is gebouwd op een knikspant. Het model van voor naar achter. Langs het voordek een reling (preekstoel). Op het voordek twee bolders met opgerolde landvasten en in de punt een vlag (driehoekig, rood-wit-blauw). De opbouw is aan de voorkant laag. Hier is de salon gesitueerd. In de salon twee voorramen en aan beide zijde twee zijramen. Op het dek van de salon een luik, een claxon, twee ontluchtingskappen en een schuin naar achter geplaatste vlaggemast met een Nederlandse en een Friese vlag. Langs de randen van het dek twee leuningen. Achter de salon de verhoogde stuurkabine met twee voorramen en aan beide zijden een zijraam. Op de wanden van de stuurkabine de boordlichten en een naambord met ‘BESTEVAER 830’. Langs de randen van het dak van de stuurkabine handrelingen. Achter de stuurkabine een open kuip, die met een tent afgesloten kan worden. Op het achterdek twee bolders met landvasten en een vlag (rood-wit-blauw). Interieur. Door de ramen heen is het interieur te zien. De wanden zijn met vinyl-behang bekleed. Salon: tafel met twee banken, aanrecht en toilet en in de punt twee bedbanken. Stuurkabine: stuur, dashboard en kruk. Kuip: achterbank. Kleuren. De romp is wit. Het onderwaterschip rood (menie-kleur). De waterlijn is rood. Langs de zwarte stoorrand is de romp versierd met biezen: geel en blauw van voor naar achter en drie blauwe randen op voor en achterschip. In het achterschip een driehoekig embleem met daarin de letters W.Y. (Woudstra-IJlst). Op het achterschip: ‘IJLST’. De dekken op voor en achterschip zijn grijs. Het houtwerk is gelakt. Het metaal roest van binnen uit. Accessoires: Het model is geplaatst op een stander en een grondplaat. Daarop is een vitrine van plexiglas geconstrueerd.

Het model is vervaardigd door Louwerens Barentsen, directeur van jachtwerf Woudstra b.v. te IJlst. Deze werf bouwde rond 1965 een aantal van deze motorboten onder de naam ‘Bestevaer’. Er waren meerdere types die werden gebouwd op hetzelfde casco. Het ontwerp is gemaakt op de jachtwerf Woudstra te IJlst. Motorboot is in de watersport de verzamelnaam voor alle pleziervaartuigen die uitsluitend worden voortgestuwd door een motor. Ze worden onderverdeeld in: – open boten zonder kajuit (bijvoorbeeld de autoboot, de speedboot, de visboot en de bijboot). – dagkruisers met verhoogd voordek, waaronder enige kajuitaccomodatie en met een grote open kuip. – motorkruisers, middelgroot met kajuitopbouw en vaak daarachter een kuip – motorjachten, grote zeewaardige motorboten met het uiterlijk en de allure van een jacht. Het model is van het derde type: de middelgrote motorkruiser., literatuur: – Knipselmap ‘Motorboten’ – Jaarboek Fries Scheepvaart Museum 1995, p. 24