Boot Onderhoud

Gevleugelde uitspraak, “koop een boot en werk je dood” valt gelukkig mee…

Op Facebook vindt je veel groepen waar je info vandaan kan halen, evenals op YouTube. Wat YouTube betreft is het best wel slim om ook eens in het Engels of het Duits te zoeken ….

 

 

 

Wat er aan vooraf ging:

Najaar 2020; motorsteunen vervangen en motor (winter) onderhoudsbeurt laten geven.

Zomer 2021; koppakking vernieuwd

14 september 2021, eindelijk maar eens proefvaren na de vervanging van de koppakking.

Na ca 3 kwartier varen op 1500 toeren op advies van onze monteur Michel, gas bij gegeven tot 2500 toeren. Temperatuur was ruim 75 graden en kroop toen op naar net boven de 80 graden.

Minuutje of 3 gedaan en toen gas weer teruggenomen tot 1500 toeren. Zo ver zo goed, maar na het gas terugnemen begon de motor in te houden en sloeg vervolgens af. Daar lig je dan in de vaargeul bijna bij de afslag bakboord uit naar de Eem.

Gelukkig liet de motor zich gemakkelijk weer herstarten waarna we besloten om toch maar weer terug te varen. Ging allemaal goed en de temperatuur zakte ook weer wat terug tot op het eerdere niveau van ruim 75 graden.
Voor de zekerheid motor gecontroleerd, wierpot liet zien dat er water in de motor werd gepompt en dat gaf de uitlaat ook aan. Expansievat van de warmtewisselaar zag er ook goed uit, d.w.z. hetzelfde vloeistof niveau. Motorruimte niet bovenmatig warm en geen andere afwijkende zaken geconstateerd. Wel leek de dieselolie in de waterafscheider wat grijs (?).

Niveau meter van de dieseltank schommelde steeds iets rond een niveau van ca 25%.

Mogelijke oorzaken naar mijn idee :

Toch te weinig brandstof in de tank
Diesel leiding deels verstopt
Dieselfilter weer vuil ondanks 1 draai uur

Waterafscheider laat geen waterlaag zien en de uit de tank afgetapte diesel ook niet, wel komen er vuildeeltjes mee!

Tank schoonmaken en leidingen naar motor vervangen kan geen kwaad!

Na een uitgebreide zoektocht langs diverse fora aangenomen dat de tank na ca 40 jaar gebruik wel eens behoorlijk vervuild zou kunnen zijn. Omdat onze Bestevaer geen zogenaamd “mangat” (inspectieluik) heeft heb ik het dekseltje, waarmee de zogenaamde tankgever zit vastgeschroefd op de bovenzijde van de tank losgehaald. In dat gat een stok met daarom een paar lagen van een oude lap omheen gestoken. Inderdaad, deze geïmproviseerde peilstok liet zien dat de onderste cm daarvan behoorlijk vuil (zwart) was hetgeen inhoud dat er dan een laag van ca 1 cm sludge op de bodem van de tank ligt.

Je leest veel verhalen over het schoonmaken van de brandstof via het rondpompen door een filter, maar daarmee maak je de brandstof wel redelijk schoon, maar de sludge van de bodem niet. De enige oplossing is om een mangat te maken zodat je via dat gat de rommel kan verwijderen. In de onderstaande filmpjes krijg je een indruk hoe dat gaat:

of deze;

We (Michiel en ik) gaan het daarom als volgt doen: eerst alle brandstof aftappen op opzuigen, waarbij het van belang is te stoppen zodra er vuil mee komt.

Daarna gaan we het mangat maken. Een afmeting van ca 20 x 25 lijkt niet verkeerd. We doen dat in het midden van de tank aan de bovenzijde, waarbij ik aanneem dat we vanuit het midden dan onder de slingerschotten kunnen komen om de daarachter liggende bodem kunnen bereiken om schoon te maken.

Vervolgens de sludge zoveel mogelijk bij elkaar schrapen en uitscheppen. Zodra dit redelijk is gelukt met lappen verder schoonmaken en tenslotte met bijvoorbeeld een ontvetter als Dasty verder schoonmaken. Daarbij de zijwanden voor zover bereikbaar en mogelijk ook meenemen alsmede het bezinksel en water aftap gat ook meenemen.

Deze proef heeft dus wel duidelijk gemaakt dat actie nemen geboden is.